De CEO van Booking.com, Gillian Tans, staat sinds 2016 aan het hoofd van een van de grootste websites die ons land ooit heeft voortgebracht.
Maar toen Tans in 2002 als operationeel directeur begon bij de toen nog relatief kleine site – toen nog onder de noemer Bookings.nl – liet ze een aardige carrière (en ditto loonstrookje) achter zich.
Tans deed het zelfs een jaar zonder salaris: “Je moet de investering in jezelf willen maken. En je weet niet of het een succes wordt”, zegt de CEO van Booking.com in gesprek met Business Insider.
Iedereen is volgens Tans gebaat bij zo’n sprong in het diepe, omdat je er bredere werkervaring mee opdoet. En niet alleen de persoon in kwestie, maar ook de werkgever:
“Veel mensen groeien door in hun eigen zwembaantjes. Dat is voor een bedrijf fijn, omdat mensen zo snel groeien. Maar op een bepaald moment is dat helemaal niet zo goed meer, omdat mensen ook andere stappen moeten willen nemen. Om bredere ervaring in je bedrijf te hebben.”
Tans wilde met haar eigen carrièreswitch vooral ervaring opdoen met de nieuwe mogelijkheden die het internet destijds boden.
“Als je in je huidige werk een aantal problemen ziet die opgelost kunnen worden met een nieuwe techniek, dan raak je automatisch geïnteresseerd. Het was het innoverende dat me trok.”
Daarnaast is de 46-jarige CEO naar eigen zeggen niet bang om af en toe risico te nemen. “Het waren vooral de mensen om mij heen die zich af vroegen wat ik toch ging doen”, vertelt Tans. “Ik heb dat vaker gedaan. Het gaat om vertrouwen hebben. Meer mensen zouden dat moeten doen.”
Verkoop aan Priceline
Booking.com werd zo'n drie jaar na de komst van Tans verkocht aan het Amerikaanse Priceline voor 110 miljoen euro. Inmiddels is het bedrijf goed voor zo'n 80 procent van de omzet van Priceline. Afgaande op de koers is Booking.com daarmee zo'n 70 miljard dollar waard.
Kees Koolen, de mede-oprichter van Booking.com, stelde onlangs nog dat de verkoop aan Priceline slecht is geweest voor Nederland. Booking.com had volgens hem “kunnen worden voor de Nederlandse economie wat Philips vroeger was.”
Gek was het besluit toch niet, volgens hem. “Toen wij het bedrijf aan Priceline verkochten in 2011 was er simpelweg geen investeringsgeld in Europa te vinden, wel in Amerika."